Digi Academy Program

17 - 23 Oktober 2018 | Rabu - Selasa
9.00 pagi - 5.00 petang | Pusat Internet Taman Terendak Permai, Melaka

Tujuan:
• Objektif Program ini adalah untuk menyokong belia mengenai kemahiran membaca secara digital melalui bilik darjah yang dijalankan(selepas waktu persekolahan) dalam mengenalpasti pusat-pusat internet Digi-dikendalikan ("Pusat Internet"). The program akan berlabuh di STEM (Sains, Teknologi, Kejuruteraan & Matematik) dan masa depan modul kemahiran.
• Program ini akan distrukturkan sebagai kursus 4 bulan, dengan minimum 2 jam seminggu kelas yang akan dijalankan di Pusat Internet.
• Sesi kelas akan dipermudahkan oleh pengurus / pembantu pengurus yang ditempatkan di Pusat Internet.
• Modul kursus akan dibahagikan kepada 3 kategori:
a. Teknikal - Kemahiran Teras - Berfokus pada pembangunan Arduino atau App sama (Alternates in kumpulan tahunan).
b. Teknikal - Kemahiran Bukan Teras - Percetakan 3d, Media digital, Kandungan mudah alih.
c. Kemahiran Bukan Teknikal - Memfokuskan kepada kemahiran lembut dan pelaksanaan perniagaan.

• Jadual mingguan / masa akan dikongsi oleh pengurus / penolong pengurus ditempatkan di Pusat Internet, dan mereka mempunyai budi bicara mutlak dalam menguruskan masa mingguan berdasarkan keperluan komuniti tempatan dan dengan notis terlebih dahulu kepada penganjur.
• Peserta akan dikehendaki melengkapkan program 4 bulan dengan merit yang diperlukan atau syarat - jam belajar dan kehadiran, penyiapan semua modul, markah, kerja berpasukan, projek tugasan untuk memenuhi syarat untuk pensijilan program. Peserta terpilih, semata-mata berasaskan merit mungkin diberi keistimewaan untuk menyertai program yang lebih maju atau menjemput peristiwa pengalaman atau perjalanan mengikut budi bicara penganjur.
• Digi mempunyai hak untuk mengubah, meminda, menambah dan / atau menukar mana-mana keperluan dan / atau mekanisme program yang dinyatakan dalam Klausa 3 di atas tanpa memberi sebarang notis terlebih dahulu.

Kelebihan Aktiviti:
1. Dapat membantu petugas PI mencapai KPI Kelas ICT masing-masing kerana petugas PI dikehendaki mengajar modul-modul ini kepada peserta.
2. Dapat menambah keahlian PI yang sedia ada.
3. Petugas dan peserta akan mendapat sijil penyertaan setelah program ini tamat.
4. Petugas PI berpeluang menjana pendapatan sekiranya mampu memberi komitmen terhadap program ini selama 4 bulan.
5. Petugas PI berpeluang meningkatkan ilmu pengetahuan & kemahiran setelah menghadiri Program ini.

Penglibatan:
Para peserta program.

Perlaksanaan Aktiviti:
Aktiviti latihan keusahawanan menyediakan pakej untuk bumiputera memperlengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan, kemahiran dan ciri‐ciri keusahawanan untuk menjadi usahawan yang berdaya maju dan berdaya saing. Kursus ini memberi input pendedahan, pengetahuan dan kemahiran di tahap pembudayaan keusahawanan, pewujudan usahawan serta peningkatan dan pengukuhan.

Berikut adalah gambar sepanjang program dijalankan: